HVO | GVO

Ouders met kinderen op een openbare school hebben recht op gratis godsdienstig vormingsonderwijs (GVO) en humanistisch vormingsonderwijs (HVO) in een richting die zij zelf kunnen kiezen.
Het godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs wordt gegeven door geschoolde leraren.
Op verzoek van de ouders stelt de openbare school onder schooltijd ruimte beschikbaar voor meestal drie kwartier.

Vanuit het Centrum vormingsonderwijs voor worden de volgende mogelijkheden voor vormingsonderwijs gesubsidieerd:
1 humanistisch vormingsonderwijs >> meer informatie <<
2 protestants-christelijk vormingsonderwijs
3 rooms-katholiek vormingsonderwijs >> meer informatie <<
4 islamitisch vormingsonderwijs
5 hindoeïstisch vormingsonderwijs
6 boeddhistisch vormingsonderwijs

Het Centrum voor vormingsonderwijs heeft o.a. de volgende criteria gesteld voor de aanvragen gvo/hvo:Gvo/Hvo wordt verzorgd op verzoek van ouders
De lessen dienen verzorgd te worden door een vakbekwaam en bevoegd docent
Groepen dienen minimaal een omvang van 7 leerlingen te hebben; een combinatiegroep met een verschil van één leerjaar is mogelijk.Daarnaast vinden wij het als school van belang dat roostertechnisch de lessen inpasbaar zijn in de schoolorganisatie. Dit betekent o.a. dat wij het lesaanbod laten verzorgen vanaf de groepen 6 en kiezen voor twee richtingen van levensbeschouwelijk onderwijs..

Natuurlijk zijn er ook ouders die liever niet willen dat hun kind aan de  lessen gvo/hvo deelneemt. Voor deze kinderen verzorgen de groepsleerkrachten zelf opdrachten.